DAFTAR ONLINE E-FILING LHDN - sumbermalaysia

SUMBER TERKINI

Post Top Ad

Ahad, 26 Ogos 2018

DAFTAR ONLINE E-FILING LHDN

Pihak Lembaga Hasil Dalam Negeri atau dikenali sebagai LHDN yang merupakan organisasi pemungut cukai di negara kita telah memaklumkan untuk semua individu wajib menyerahkan borang taksiran cukai pendapatan melalui sistem e-Filing.

Apa itu e-Filing?

e-Filing merupakan satu usaha atau perkhidmatan pengisian dan penghantaran borang cukai pendapatan secara atas talian. Usaha ini amat memudahkan pengguna untuk berurusan dan berhubung terus dengan pihak LHDN tidak kira masa dan tempat. Sistem ini akan meminta pengguna untuk mengisi jumlah pendapatan tahunan, penolakan cukai, pelepasan cukai dan rebat cukai, lalu sistem ini turut membantu pengguna untuk membuat kiraan jumlah pendapatan bercukai dan jumlah cukai pendapatan yang perlu dibayar. Namun begitu, borang-borang yang telah diisi maklumat pengguna masih perlu dicetak untuk ditandangani dan dihantar ke pejabat LHDN yang berdekatan sekaligus turut menjimatkan masa pengguna tanpa perlu membazir masa yang lama di pejabat LHDN.

Sekiranya ini kali pertama anda untuk membayar cukai pendapatan dan masih belum mendaftar e-Filing, jangan risau kerana saya akan terangkan panduan untuk mendaftar online e-Filing dengan mudah dan betul.


PANDUAN MENDAFTAR E-FILING SECARA ONLINE

Langkah-langkah membuat pendaftaran online e-Daftar

Memandangkan ini merupakan kali pertama untuk anda menyerahkan borang taksiran cukai pendapatan, anda perlu membuat pendaftaran di laman web http://edaftar.hasil.gov.my/ untuk mendapatkan nombor permohonan anda dan memperoleh Fail Cukai Pendapatan anda.

1. Isi borang permohonan di e-Daftar
→ Layari laman web http://edaftar.hasil.gov.my/ dan Pendaftaran Individu lalu klik pada borang pendaftaran online

→ Seterunya, anda akan diminta untuk lengkapkan maklumat diri anda. Setelah anda yakin dan sah dengan maklumat yang diisi, anda akan diberikan nombor permohonan. Nombor permohonan tersebut akan digunakan untuk menyemak status permohonan anda.

2. Memuat naik dokumen-dokumen yang diperlukan
→ Sekiranya anda menjalan perniagaan sendiri, anda perlu memuat naik salinan dokumen perniagaan anda.
→ Bagi yang bukan waraganegara Malaysia, anda perlu memuat naik salinan passport dan salinan dokumen perniagaan sendiri jika ada.

3. Menyemak status permohonan 
→ Menggunakan nombor permohonan yang telah diberi awal tadi, anda boleh menyemak status permohonan selepas beberapa hari. Layari semula laman web http://edaftar.hasil.gov.my/ untuk menyemak status permohonan anda. Klik pada Status Permohonan Individu dan masukkan nombor permohonan anda
Langkah-langkah untuk melengkapkan e-Filing

1. Log masuk di laman web http://ez.hasil.gov.my/CI/
→ Klik pada Login Kali Pertama bagi yang baru pertama kali dan isi nombor PIN yang telah diberikan.
Ikuti langkah-langkah seterusnya dan anda akan diberikan sijil digital. Setelah mendapatkan sijil tersebut, masukkan semula nombor MyKad dan password yang telah didaftarkan tadi.

2. Memilih e-Borang dengan tepat

→ Selepas anda berjaya login, anda akan dibawa ke paparan yang memaparkan senarai perkhidmatan dalam e-Filing. Klik pada e-Borang kemudian anda akan dibawa ke paparan seterusnya yang memaparkan senarai borang-borang cukai pendapatan.
→ Terdapat 7 borang yang disediakan termasuklah :-
e-E: Majikan
e-BE: Individu berkewarganegaraan yang tidak mempunyai punca pendapatan perniagaan
e-B: Individu berkewarganegaran yang mempunyai punca pendapatan perniagan
e-BT: Pekerja Berpakaran yang berkewarganegaraan
e-P: Perniagaan Perkongsian
e-M: Individu tidak berkewarganegaran
e-MT: Pekerja Berpakaran tidak berkewarganeraan
Pilih borang yang betul untuk anda, sekiranya anda seorang yang tidak mempunyai punca pendapatan perniagaan, pilih borang e-BE kemudian pilih tahun taksiran semasa

3. Menyemak maklumat diri

→ Seterusnya, anda akan dibawa pada paparan pertama untuk menyemak semula maklumat diri anda. Sila pastikan maklumat tersebut tepat.

4. Mengisi jumlah pendapatan tahunan

→ Anda akan diminta untuk mengisi semua jumlah pendapatan yang diperoleh bagi tahun taksiran iaitu gaji, dividen, sewa, faedah, pencen dan lain-lain keuntungan.

5. Mengisi cukai pelepasan, pengecualian cukai dan rebat cukai

→ Pada ruangan ini, anda akan diminta untuk menyenaraikan semua perbelanjaan yang dibenarkan untuk pelepasan, pengecualian dan rebat cukai. Anda perlu memastikan semua perbelanjaaan yang disenaraikan adalah tepat dan telah dibuat pada tahun taksiran.

6. Menyemak jumlah cukai yang perlu dibayar

→ Setelah selesai melengkapkan semua maklumat yang perlu diisi, pada ruangan ini, sistem akan membuat pengiraan jumlah cukai yang dikenakan, jumlah cukai yang telah dibayar dan jumlah cukai yang perlu dibayar/lebihan cukai.

Lihat Juga:


7. Membuat pengesahan borang taksiran

→ Anda perlu menyemak semula sehingga anda berpuas hati dengan maklumat yang telah diisi. Anda perlu memastikan semuanya sah dan tepat. Selepas itu, anda boleh sahkan borang taksiran dan klik pada Tandatangan & Hantar.
→ Kemudian, anda akan dibawa ke paparan seterusnya untuk mengesahkan penghantaran borang dan anda boleh memuat turun borang yang dihantar.

Dapatkan info pendidikan melalui mypendidikanmalaysia.com