GANTIAN KAD PENGENALAN SECARA ONLINE - sumbermalaysia

SUMBER TERKINI

Post Top Ad

Rabu, 8 Ogos 2018

GANTIAN KAD PENGENALAN SECARA ONLINE

Gantian kad pengenalan secara online, Jabatan Pendaftaran negara (JPN) telah memudah kan orang ramai untuk membuat gantian bagi kad pengenalan dan tidak perlu pergi ke kaunter JPN untuk berurusan.


Bagi mereka yang mempunyai masalah dengan kad pengenalan (Mykad) tidak perlu risau lagi untuk pergi berurusan di Pejabat Pendaftaran Negara (JPN). anda boleh memohon gantian kad pengenalan anda melalui aplikasi online yang terdapat dalam portal rasmi JPN.

Perhatian transaksi dalam sistem gantian mykad atas talian ini hanya menyediakan perkhidmatan penggantian MyKad yang

sebelum melakukan permohonan online ini, anda patut mengetahui-

a) Terhad kepada 4 jenis penggantian sahaja iaitu :

1. Gantian kad rosak
2. Gantian cip rosak
3. Gantian biasa (menaiktaraf cip dari 32k/64k ke 80k)
4. Gantian disebabkan kehilangan (tidak lebih 1 kali) 

b) Hanya pembayaran menggunakan kad kredit sahaja dibenarkan.

  • Peraturan 18 : Penggantian MyKad bagi pemilik yang belum menggantikan MyKad selepas
  • berumur 18 tahun tidak boleh dilakukan di laman web ini. Pemilik diminta untuk hadir ke kaunter JPN terdekat bagi proses penggantian tersebut.
  •  Persetujuan dan pengawasan ibu bapa/penjaga adalah diwajibkan kepada pengguna berumur kurang dari 18 tahun.
  • Hubungi PRO JPN di talian 03-8880 7077 / 7071 / 7067 / 7069 / 8206 atau emel ke mykadganti@jpn.gov.my untuk sebarang pertanyaan atau maklumat lanjut.

lihat juga : semakan online penyata SSPN-i/SSPN-i Plus anak-anak anda


Layari Portal JPN (http://www.jpn.gov.my), pautan seperti dibawah akan keluar di screen anda. sila click seperti yang dibulatkan merah.

Bermula pada 1 Jun 2018, semua pengguna sistem mykadganti perlu mendaftar semula di portal, anda diminta untuk pada bulatan merah seperti dibawah.


anda diminta untuk melengkapkan butiran anda seperti dibawah

Setelah anda mendaftar dalam sistem tersebut, anda diminta untuk masuk ke alamat email yang anda daftarkan, ini adalah bertujuan untuk mengaktifkan akaun anda.(sila click pada link yang telah diemailkan kepada anda, dan ikut proses seterusnya seperti dalam arahan email tersebut)

Proses permohonan kad pengenalan gantian(MYKAD)

Setelah anda berjaya mengaktifkan akaun anda di JPN anda dikehendaki untuk Log In dengan menggunakan password yang anda daftarkan.

Setelah pengguna berjaya log masuk,di halaman utama, pengguna akan dipaparkan rekod permohonan MyKad yang pernah dipohon secara atas talian. Bagi pengguna baru, jadual akan menunjukkan “tiada rekod ditemui”

Bagi tujuan permohonan gantian. Sila klik pada Permohonan di menu utama atau padapautan “Mohon di sini” 

Pengguna akan dipaparkan laman Akuan Penafian. Penguna / Pemohon dinasihatkan untuk membaca dan memahami syarat –syarat permohonan yang dinyatakan di dalam Akuan Penafian ini. Sekiranya bersetuju; dan memahami syarat yang ditetapkan, pengguna perlu klik pada butang “Setuju” untuk meneruskan permohonan.


Sekiranya permohonan gantian MyKad tersebut dibenarkan untuk diproses secara atas talian, pengguna akan dipaparkan maklumat permohonan lengkap.

Pengguna perlu click kotak perakuan untuk meneruskan permohonan ke
proses bayaran (Sila baca akuan persetujuan dengan teliti sebelum meneruskan bayaran)

Sekiranya permohonan gantian memerlukan pembayaran, pemohon/pengguna akan di redirect kan ke Payment Gateway Bank Islam (https://migs.mastercard.com.au/).

Hanya pembayaran menggunakan kad kredit sahaja dibenarkan. Contoh paparan dari bank adalah seperti yang dipaparkan di bawah dan slide yang berikutnya.

Contoh paparan laman pembayaran di Bank Islam yang berikutnya
Untuk pembayaran berjaya, pemohon/pengguna akan dipaparkan makluman
pembayaran berjaya.

Pengguna boleh samada untuk klik pada Menu “Rekod Transaksi “ atau klik pautan klik sini
untuk melihat status kemaskini permohonan. Pautan adalah seperti yang ditandakan.

Di laman Rekod Transaksi, Pengguna akan dipaparkan senarai rekod transaksi bagi setiap permohonan gantian yang pernah dimohon. Terdapat dua tahap status bagi permohonan yang sudah berjaya dikemaskini pembayarannya di JPN iaitu, tahap status “Dalam Proses” bagi permohonan yang masih belum berjaya dikemaskini status pembayarannya di JPN dan; tahap status “Cetak” menunjukkan status pembayaran telah berjaya dikemaskini di JPN dan resit telah sedia dicetak oleh pengguna/pemohon.


setelah itu, resit bagi transaksi pembayaran anda akan akan keluar pada screen.

anda boleh melihat : semakan kad pengenalan diri online 

dapatkan informasi dari sumbermalaysia.com