SISTEM SEMAKAN CTOS SECARA ONLINE - sumbermalaysia

SUMBER TERKINI

Post Top Ad

Isnin, 7 Januari 2019

SISTEM SEMAKAN CTOS SECARA ONLINE

Sistem Semakan CTOS secara Online- bagi mereka yang ingin membuat semakan rekod mengenai pinjaman yang lama ataupun pinjaman yang baharu. Laporan kredit anda memberi kesan kepada banyak bahagian dalam hidup anda. Bank memeriksa laporan kredit anda sebelum meluluskan anda untuk kad kredit dan pinjaman. Sesetengah majikan menyemak laporan kredit sebagai sebahagian daripada proses permohonan. Ketahui apa yang ada dalam laporan kredit CTOS anda.



Cara Semakan CTOS atau Credit Tip Off Service (CTOS). CTOS biasa dikaitkan dengan Blacklist tetapi sebenarnya CTOS merupakan lead information system yang berfungsi untuk memberi maklumat kepada bank & institusi kewangan untuk menilai risiko pemohon pinjaman panel.

CTOS tidak membuat penilaian atau memberi pendapat tentang mana-mana peminjam. Ianya hanya menyimpan rekod tentang pinjaman sedia ada dan pinjaman lama yang dibuat peminjam.
Maklumat ini amat berguna kepada pemberi kredit seperti institusi kewangan dalam proses penilaian pemohon pinjaman. Oleh itu, besar kemungkinan apabila anda memohon pinjaman baru, institusi kewangan akan merujuk kepada sistem CTOS untuk maklumat tentang anda dan pinjaman lama anda.

MENGENAI CTOS

Ditubuhkan pada tahun 1990, CTOS adalah Agensi Pelaporan Kredit terkemuka (CRA) di bawah Akta Agensi Pelaporan Kredit 2010.

CTOS memudahkan sambungan kredit dengan memperkasa individu dan perniagaan dengan akses kepada maklumat penting dengan lebih mudah dan pantas.

Menurut Laporan Perniagaan Melakukan Bank Dunia 2014, Malaysia disifatkan sebagai negara paling mudah untuk mendapatkan kredit di dunia (daripada 189 buah negara).

Dengan menyediakan maklumat kepada pemberi kredit dan mewujudkan ketelusan,dapat memberi keyakinan yang lebih besar kepada mereka untuk berurusan dengan pihak yang berkenaan

Walau bagaimanapun, Ctostidak menilai atau membuat cadangan mengenai permohonan kredit. Pinjaman melibatkan banyak faktor. Pada akhirnya, pemohon mesti memenuhi selera risiko penyedia kredit, dasar dan strategi perniagaan.

Kredit tidak betul. Tidak perlu dikatakan, kita mesti berhemat dan bertanggungjawab dalam urusan kewangan kita yang akan memberi impak dalam pencarian kredit kita. Memandangkan ini, individu dan syarikat diminta untuk menyemak laporan kredit CTOS mereka secara teratur. Ini adalah untuk memastikan ketepatan dan kemas kini untuk pemprosesan cepat dan cekap aplikasi mereka.

CRA bersedia untuk terus berkembang di bawah Akta CRA 2010 untuk memberi manfaat kepada rakyat, perniagaan dan akhirnya negara.

Untuk semakan CTOS anda melalui Online sila klik disini

Alamat Ctos di Malaysia

CTOS Sdn. Bhd
Unit A-8-4,8th Floor, Megan Megan Avenue 1,
No 189, Jalan Tun Razak, 50400, Kuala Lumpur, Malaysia
Tel: 603-27708833  Fax: 603-27708834
Laman web : www.ctos.com.my
Sekian tentang Cara Semakan Online CTOS.