PERMOHONAN DAN SYARAT KEMASUKAN BAGI PROGRAM INSTEP PETRONAS 2024 - sumbermalaysia

SUMBER TERKINI

Post Top Ad

Sabtu, 11 Mei 2024

PERMOHONAN DAN SYARAT KEMASUKAN BAGI PROGRAM INSTEP PETRONAS 2024

Adakah anda berminat untuk bekerja dengan PETRONAS! Terbuka kepada anda yang berumur 22 sehingga 30 tahun pada tahun 2024 yang memiliki diploma dalam bidang kejuruteraan / Sains / Kemahiran. PELUANG terbuka kepada anda untuk diserap terus masuk kerja di PETRONAS sebagai JURUTEKNIK.


PETRONAS Gas Berhad (PGB) & Malaysia LNG (MLNG) telah melancarkan program penajaan pra-pekerjaan selama 10 bulan, Technical Energy Enrichment Programmeal (TEP) yang direka khusus untuk membangunkan kecekapan teknikal penting dengan pemikiran budaya generatif untuk mempercepatkan kerjaya anda dalam industri tenaga global. Setelah tamat program ini, anda akan menjadi juruteknik bertauliah dengan kemahiran terkini untuk menyokong industri tenaga global.

Apakah itu Program penajaan pra-pekerjaan ?

Program penajaan pra-pekerjaan ialah inisiatif di mana syarikat atau organisasi menawarkan sokongan kepada individu yang masih dalam proses pembelajaran untuk memperoleh kemahiran, latihan atau pengalaman yang diperlukan untuk memasuki pasaran pekerjaan. Program ini biasanya merangkumi pelbagai bentuk bantuan, termasuk tetapi tidak terhad kepada:

Bantuan Kewangan: Syarikat boleh menaja pendidikan atau latihan yang diperlukan untuk kerjaya tertentu. Ini mungkin termasuk yuran bacaan, kos buku atau bantuan sara hidup.

Latihan dan Pembangunan: Program penajaan prapekerjaan selalunya melibatkan latihan praktikal mengenai pekerjaan atau kursus yang memberi pelajar pengalaman langsung dalam bidang minat mereka.

Mentorship: Individu yang ditaja mungkin diberi peluang untuk bekerja dengan profesional dalam bidang tertentu yang boleh memberikan nasihat, bimbingan dan sokongan.

Kemahiran Insaniah: Selain daripada kemahiran teknikal, program penajaan pra-pekerjaan juga mungkin termasuk membina kemahiran insaniah seperti kepimpinan, komunikasi dan penyelesaian masalah.

Penempatan Kerja: Syarikat yang menawarkan program penajaan prapekerjaan juga boleh membantu individu yang disokong mencari pekerjaan selepas menamatkan program.

Program penajaan pra-pekerjaan ini boleh memberi manfaat besar kepada individu yang memasuki pasaran pekerjaan dengan menyediakan mereka sumber dan sokongan yang diperlukan untuk berjaya dalam kerjaya mereka.


TARIKH TUTUP PERMOHONAN INSTEP PETRONAS 2024

Tarikh Tutup Permohonan Kemasukan 2024 NOVEMBER 2024

SYARAT KEMASUKAN INSTEP PETRONAS


Syarat Kelayakan Permohonan Instep Petronas

1. Warganegara Malaysia yang berumur 22 sehingga 30 tahun 2022.

2. Diploma dalam bidang Engineering/Kemahiran/Sains yang diiktiraf oleh Kerajaan Malaysia.

3. Kredit Bahasa Melayu/English/Matematik Moden dan kelebihan akan diberikan kepada calon yang mengambil subjek Fizik/Kimia/Sains untuk SPM.

4. Body Mass Index (BMI) kurang daripada 30 , tidak buta warna dan tahap kesihatan yang cergas untuk bekerja di industri minyak.

5. Aktif bersukan, daya kepimpinan yang berkualiti serta fasih dalam bertutur english.

TAWARAN PROGRAM

Operation Trade

Process

Laboratory

Maintenance Trade

Electrical

Instrumentation

Mechanical

PERMOHONAN INSTEP PETRONAS 2024

CARA MEMOHON INSTEP PETRONAS ONLINE

ONLINE APPLICATION

Log on to : APPLICATION ONLINE to submit your application.

Only COMPLETED & SUBMITTED applications will be processed.

INSTEP has the right to reject any suspicious application without any notice.

ONLINE PAYMENT

Please make online payment to PETROLIAM NASIONAL BERHAD (CIMB Bank Berhad – Account No : 98001000445620).

State “TEP(your IC No)”, e.g : “TEP900111115321” on receipt reference/other payment details. For other banks, kindly choose IBG transfer.

Each application is charged a non-refundable processing fee of RM20.00.

Application without payment will not be processed.

INTERVIEW

Only shortlisted candidates will be notified via E-mail.

RUJUKAN

Pemohon boleh merujuk iklan permohonan yang disediakan di bawah ini. Sebarang soalan atau pertanyaan anda boleh hubungi pihak yang berwajib di emel ini : instepmarketing@petronas.com